Hosszú távú tapasztalatok a fesztivál résztvevőinek

 

Szakmai segítség

A VersFesztivál ez évi felfedezett íróit és költőit a szakma legjelesebb képviselőivel, a médiatámogatóként is feltűntetett irodalmi folyóiratok szerkesztőivel ismertetjük össze, hogy a továbbiakban is publicitást biztosítsunk számukra.

A VersFesztivál színpadi kategóriáinak Kaleidoszkóp-díjas résztvevői és produkciói részére egyesületünk biztosít neves színészeket, előadóművészeket vagy rendezőket az estek továbbfejlesztésére, esetleges átrendezésére, és újabb előadásaira.

Ez a lehetőség, a hely és közönség, valamint a szakma jelenléte nélkülözhetetlen a szakmai továbbélésükben, ugyanakkor az egyetlen lehetőségük is a rendszeresen biztosított megmutatkozásra.

Képzéseink révén a vers nemcsak, mint cél, de mint eszköz is megjelenik. A nyári Versművészeti Táborokban és az évközbeni műhelyekben, versmondó klubokban lehetőség nyílik a továbblépésre a szakmában: drámajátékok által - drámapedagógiai módszerek segítségével - az egyén csoporton belüli kibontakozását ösztönözzük. Bizalomjátékok, helyzetgyakorlatok és mindenféle szituációs feladat segít a versmondóknak az improvizáció és a helyzetmegoldó képesség erősítésében, elsajátításában, vagy egyszerűen az aktivitás, a tettrekészség "tetemre hívásában". Az alapokat Sztanyiszlavszkij, Grotovszky, Peter Brook és Johnstone művei és tanításai jelentik. Alapvetően azt próbáljuk megértetni a fiatalokkal, hogy a két művészeti ág, a színjátszás és a versmondás váza az élet maga: a természetesség, az őszinteség, az érzelmek beismerése és kinyilvánítása tettekben. Ha az ifjúságnak van mondanivalója és hozzá tud kapcsolni élethelyzeteket, megélt szituációkat és érzéseket (mindegy, konkrétan mi a megélt helyzet), az előadandó témát és érzést azáltal interpretálni tudja. Azonban mindenféleképpen birtokában kell lenniük valamilyen szintű élettapasztalatnak, megélt élményeknek, hogy építkezni tudjanak. Ezeket az élményeket gazdagítjuk, gyakran úgy, hogy előrevetítünk szituációkat.
Mindeközben a szakma finomítására is adódik alkalom, hiszen a fent említett módszerek lényege, hogy a színész vagy előadóművész szabad kezet kap, és elsőként a kötött szöveg mellőzésével, de annak tudatában helyzetgyakorlatba kezd. Így érzései, indulatai könnyen megmaradnak a szituáció értelmezése, tudatosítása utáni újrajátszás közben, s azt már "csak" finomítani, majd rögzíteni kell.
Mozgásának koncentráltságát is hasonlóképpen lehet koordinálni, instruálni.

A kreativitás növeléséhez a versismeretet is felhasználjuk: olykor különböző verssorokból állíttatunk össze helyzetgyakorlatokat, függetlenül az adott költemények témáitól; máskor egy bizonyos szintig eljutott helyzetet bonyolíttatunk tovább úgy, hogy a végén versekkel válaszoljanak egymásnak a szituáció szereplői.

Figyelünk a fiatalok koncentráció-képességére is. Megértetjük velük, hogy az összpontosításra nem kizárólag mennyiségileg (tehát szövegtudás szempontjából) van szükség, hanem az emocionális háttérre is hasonlóképpen kell koncentrálni. A szövegtudás erősítésére, biztosítására versmondás közben egészen más feladatokkal instruáljuk a versmondót (például írja le a nevét, jellemezze saját magát, oldjon meg írásban számtani feladatot, bukfencezzen, miközben mondja a verset), vagy megzavarjuk versmondás alatt… Az efféle koncentrációs készségnek az életben számos előnyét élvezhetik majd a résztvevők.

Kíváncsi rá? Megnézheti a kész produktumot, a szakami fórumokon pedig választ kap a kérdéseire. Térjen be egy versre!

tamogatok_klubradio

 

 

 


tamogatok_zenehu